Zdrowy styl życia

Naukowcy udowodnili, że możemy w znaczący sposób spowolnić proces starzenia i żyć nawet o 10 lat dłużej, ciesząc się doskonałym zdrowiem – wystarczy wybrać zdrową dietę, regularnie ćwiczyć i ograniczyć stres w życiu codziennym. Styl życia i zachowania zdrowotne to decyzje, które podejmujemy sami, a więc decyzje o sposobie odżywiania, aktywności fizycznej czy pozbycia się szkodliwych nawyków należą do nas. Zachowania zdrowotne oraz styl życia uważane są za główne czynniki, które mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i długość naszego życia. Zachowania niesprzyjające lub zagrażające zdrowiu są przyczyną wielu chorób, niepełnosprawności i przedwczesnej śmierci.

Procentowy udział w zgonach czynnika tzw. "złego stylu życia" wynosi ponad 50%

”Zdrowie jest to nie tylko brak choroby i ułomności, lecz dobre, pełne samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne.” - Definicja zdrowia przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia (WHO)

Ta definicja zdrowia nie poprzestaje na stwierdzeniu, że zdrowie jest brakiem choroby. Zdrowie oznacza pełnię możliwości człowieka zarówno w fizycznym, psychicznym jak i społecznym wymiarze. Jeżeli chcemy być zdrowi to drogą do tego celu nie może być tylko leczenie chorób, ale i zapobieganie im przez odpowiedni styl życia. Powinniśmy podejmować starania, aby nie dopuść do zachorowania, a w przypadku wystąpienia choroby należy ustalić diagnozę i podjąć odpowiednie leczenie.

10 najważniejszych zasad postępowania i zachowania, które służą naszemu zdrowiu, czyli jak prowadzić zdrowy tryb życia.

  1. Wiedza o samym sobie, czyli zrozumienie zasad funkcjonowania organizmu, w takim stopniu, abyśmy mogli ocenić stan naszego zdrowia i potrafili wykorzystać tą wiedzę aby  opracować strategię zdrowego stylu życia, planować i wcielać w życie różne działania, które wyprzedzą chorobę. Powinniśmy umieć także przewidywać i nie dopuszczać do zachorowań oraz wspomagać nasze zdrowie.
  2. Utrzymywanie sił obronnych organizmu w stałej gotowości, czyli niedopuszczenie do takich zachowań, które obniżają odporność organizmu (palenie papierosów, narkotyki, alkohol), podejmowanie działań, które wzmocnią siły obronne organizmu (właściwe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna, hartowanie ciała ). Zasada ta to również umiejętne postępowanie podczas chorób i dolegliwości oraz pogłębianie zdolności wykorzystywania sił psychicznych.
  3. Nie nadużywanie leków.
  4. Utrzymywanie systematycznej aktywności fizycznej.
  5. Prawidłowe odżywianie się, czyli przestrzeganie prawa bilansu energetycznego, wyeliminowanie maksymalne z diety tłuszczów zwierzęcych oraz produktów wysoko przetworzonych (cukier, sól, biała mąka), spożywanie dużych ilości warzyw i owoców, ograniczenie spożycia potraw o dużej zawartości cholesterolu.
  6. Hartowanie się, czyli świadome i planowe poddawanie swego ciała i psychiki różnego rodzaju bodźcom, aby wzmocnić się, przygotować do sytuacji trudnych, uodpornić na ekstremalne bodźce w sferach: fizycznej, psychicznej i społecznej.
  7. Rozwijanie umiejętności walki ze stresem.
  8. Wyeliminowanie nałogów.
  9. Życzliwość dla innych, czyli bycie osobą, która czyni dobro i ceni wartości takie jak tolerancja i kompromis.
  10. Okazywanie optymistycznych postaw, które wzmocnią nas  psychicznie i stworzą pozytywny obraz samego siebie.

 

Zdrowy styl życia

2014-05-29 16:31
"Niech żywność będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo twoją żywnością". Słowa Hipokratesa w pełni odzwierciedlają rolę, jaką w naszym życiu pełni dieta. Szybkie tempo życia i niezdrowe nawyki żywieniowe sprawiają, że niszczymy nasze zdrowie. Coraz więcej osób cierpi na choroby, których przyczyną jest...